Concurenta neloiala reprezinta o provocare recurenta in mediul de afaceri, iar atunci cand angajatii sunt implicati in astfel de practici, efectele pot fi destul de grave pentru angajatori. Practicile neloiale ale angajatilor pot genera pierderi financiare semnificative pentru angajatori, afectand stabilitatea si competitivitatea companiei. Din acest motiv, prevenirea si gestionarea concurentei neloiale realizate de angajati este esentiala pentru protejarea intereselor economice ale companiei.
Conform Legii nr. 11/1991, constituie concurenta neloiala si sunt interzise urmatoarele practici comerciale ale intreprinderii si/sau ale angajatului care contravin uzantelor cinstite si principiului general al bunei-credinte si care produc sau sunt susceptibile sa produca prejudicii altor intreprinderi, dupa cum urmeaza:
a) denigrarea unei intreprinderi concurente sau a produselor/serviciilor sale, de natura sa ii lezeze interesele legitime, realizata prin comunicarea ori raspandirea de catre o alta intreprindere sau un fost sau actual angajat de informatii care nu corespund realitatii;
b) deturnarea clientelei unei intreprinderi concurente de catre un fost sau actual angajat, prin folosirea unor informatii despre care acesta avea cunostinta la momentul savarsirii faptei ca reprezinta secrete comerciale sau informatii confidentiale si a caror dezvaluire poate dauna semnificativ intereselor acelei intreprinderi;
c) discreditarea activitatii unei intreprinderi concurente sau a produselor si serviciilor sale, realizata de catre o alta intreprindere sau un fost sau actual angajat, prin recurgerea la actiuni menite sa atraga pierderea bunei reputatii sau a credibilitatii acesteia, prin alte mijloace decat cele prevazute la lit. a);
d) orice alte practici comerciale care contravin uzantelor cinstite si principiului general al bunei-credinte si care produc sau pot produce pagube concurentilor.
Angajatii au un rol esential in activitatea unei companii, avand acces la informatii confidentiale, materiale, resurse si relatii comerciale. Concurenta neloiala din partea acestora poate fi intalnita in doua situatii principale:
1. Pe parcursul desfasurarii raportului de munca – Atunci cand un angajat utilizeaza informatii confidentiale sau resursele companiei pentru a desfasura activitati concurentiale, fie in beneficiul unui tert, fie in interes personal. Acest comportament constituie o incalcare grava a obligatiilor de loialitate si confidentialitate pe care angajatii le au fata de angajator in baza contractului individual de munca.
2. Dupa incetarea raportului de munca – Atunci cand un fost angajat incepe sa efectueze activitati concurente, bazandu-se pe informatiile dobandite in timpul angajarii. Aceasta reprezinta, de asemenea, o problema semnificativa, mai ales daca fostul angajat incalca clauzele de confidentialitate stipulate in contractul individual de munca.
Exista 3 cai de actiune prin care companiile se pot indrepta impotriva angajatilor/fostilor angajati care au savarsit fapte de concurenta neloiala:
1. Sesizarea Consiliului Concurentei
Consiliul Concurentei constata si sanctioneaza practicile de concurenta neloiala atunci cand in cauza exista un interes public constand intr-o afectare a bunei functionari a pietei. In vederea evaluarii practicilor de concurenta neloiala, autorii sesizarilor trebuie sa furnizeze indiciile si elementele de proba, in legatura cu posibila practica de concurenta neloiala, interesul legitim si cu prejudiciul produs sau iminenta producerii acestuia, precum si toate informatiile necesare analizei cazului. In situatia in care Consiliul Concurentei constata ca practicile sesizate nu intra sub incidenta Legii nr. 11/1991, va raspunde in scris in termen de 30 de zile de la data la care sesizarea este considerata completa.
2. Introducerea unei cereri de chemare in judecata in temeiul raspunderii civile contractuale sau raspunderii civile delictuale
Raspunderea civila contractuala poate fi antrenata in temeiul unui contract de munca individuala in care sunt stipulate clauze de confidentialitate si de loialitate.
Atunci cand nu poate fi antrenata raspunderea contractuala, poate fi introdusa o actiune in raspunderea civila delictuala in temeiul art. (2) alin. (1) lit. d), conform caruia concurenta neloiala reprezinta si orice alte practici comerciale care contravin uzantelor cinstite si principiului general al bunei-credinte si care produc sau pot produce pagube concurentilor.
Subliniem faptul ca potrivit jurisprudentei din ultimii ani, o covarsitoare majoritate a actiunilor in concurenta neloiala au fost respinse de catre instantele de judecata pentru ca nu existau suficiente dovezi sau dovezile prezentate de catre societatile prejudiciate nu erau solide astfel incat sa atraga raspunderea salariatului/fostului salariat.
Relevant este faptul ca nu pot fi introduse ambele cereri de chemare in judecata pentru aceeasi fapta de concurenta neloiala, intrucat cele 2 se exclud una pe cealalta.
3. Formularea unei plangeri penale in temeiul art. 304 alin (1) Codul Penal. In acest caz, va trebui ca informatiile divulgate sa reprezinte secrete de serviciu si acestea sa nu fie destinate publicitatii.
Insa, inainte de a apela la aceste 3 cai de actiune, exista posibilitatea de a transmite o notificare angajatului/fostului angajat prin care sa i se solicite sa inceteze actiunile de concurenta neloiala, in scopul de a stopa dezvaluirea informatiilor confidentiale si folosirea acestora de catre noul angajator.
Practicile de concurenta neloiala savarsite de persoanele fizice care afecteaza interesul public constituie contraventii si sunt sanctionate cu amenda de la 5.500 lei la 11.000 lei. In cazul in care practicile de concurenta neloiala sunt savarsite de persoane juridice acestea se sanctioneaza cu amenda de la 50.000 lei la 500.000 lei.
Autor: Av. Felicia Cioflan