Potrivit OUG nr. 92/2021, ordonanta care reglementeaza regimul deseurilor, producatorii/detinatorii de deseuri (fiind considerat producator de deseuri orice persoana a carei activitate genereaza deseuri, indiferent de obiectul de activitate propriu-zis) au urmatoarele obligatii:
- Sa desemneze o persoana din randul angajatilor proprii sau o terta persoana care sa administreze indeplinirea obligatiilor legale privind gestionarea deseurilor, iar in cazul activitatilor pentru a caror desfasurare este necesara obitinerea autorizatiei de mediu/autorizatiei integrate de mediu, persoana desemnata trebuie sa fie instruita in domeniul prevenirii generarii de deseuri si al managementului deseurilor, inclusiv in domeniul substantelor periculoase, ca urmare a absolvirii unui program de perfectionare si specializare recunsocute la nivel national;
- Sa colecteze, transporte si stocheze separate diferitele categorii de deseuri periculoase (daca exista), cu exceptia cazului in care a fost autorizata de autoritatea publica teritoriala ;
- Sa realizeze o iererhizare a deseurilor, iar in cazul unui tip de deseu care se incadreaza sub doua coduri diferite in functie de posibila prezenta a unor caracteristici periculoase, sa stabileasca incadrarea ca deseu nepericulos numai in baza unei analize a originii, testelor, buletinelor de analiza si alte documente relevante solicitate de catre autoritatea de protective a mediului;
- Sa colecteze deseurile separat si sa nu le amestece cu alte deseuri;
- Sa clasifice si sa codifice deseurile generate din activitate in conformitate cu Decizia Comisiei 2000/532/CE din 3 mai 2000;
- Sa se asigure ca deseurile sunt pregatite pentru reutilizare, reciclate sau sunt supuse altor operatiuni de valorificare;
- Sa efectueze operatiunile de tratare prin mijloace proprii sau prin intermediul unui operator economic;
- Sa reduca generarea deseurilor alimentre in cadrul productiei primare;
- Sa reduca volumul deseurilor generate, in special al celor care nu pot fi pregatite pentru reutilizare sau reciclare;
- Sa adopte masuri specifice in privinta uleiurilor uzate;
- In cazul in care desfasurarea activitatii comerciale necesita autorizatie de mediu/autorizatie integrata de mediu, sa realizeze un audit, care poate fi efectuat de o terta persoana sau asociatie profesionala pe care sa il publice pe propria pagina de internet si sa il transmita anual agentiei responsabile pentru protectia mediului pana la data de 31 mai a anului urmator raportarii;
- Sa tina o evidenta cronologica lunara pe care o publica in format tabelar si o pun la dispozitia agentiei pentru protectia mediului in format electronic pana la data de 15 Martie a anului urmator raportarii cat si la cererea autoritatilor competente de control si sa pastreze evidenta timp de cel putin 3 ani;
- In cazul deseurilor periculoase (daca exista) sa detina buletinele de analiza care le caracterizeaza ca fiind periculoase si sa le transmita, la cerere, autoritatilor cu atributii in protectia mediului;
- Sa efectueze si sa detina o caracterizare a deseurilor periculoase generate din propria activitate si a deseurilor care pot fi considerate periculoase din cauza originii sau compozitiei si daca acestea prezinta una sau mai multe proprietatile prevazute la Anexa 4 din OUG;
- Sa nu reclasifice deseuri periculoase ca nepericuloase prin diluarea sau amestecarea acestora in scopul diminuarii concentratiilor initiale de substanta periculoasa la un nivel mai mic decat cel prevazut pentru a fi considerat ca fiind periculos.
Nerespectarea unora dintre dispozitiile prevazute in OUG 92/2021 constituie contraventie si se pedepseste cu amenda intre 40.000 si 70.000 de lei. In unele situatii, unele fapte pot constitui infractiuni care pedepsite cu inchisoarea de la 1 la 7 ani sau amenda.
De asemenea, potrivit Legii 249/2015, operatorii economici care introduc pe piata nationala produse ambalate sunt responsabili pentru preluarea si valorificarea de la consumatori/utilizatori finali a ambalajelor/deseurilor de ambalaje. In concret, in temeiul acestei raspunderi extinse, operatorii care introduc pe piata nationala produse ambalate sunt obligati sa:
- aiba o evidenta cantitativa si sa implementeze obligatiile privind raspunderea extinsă a producatorului, conform alin. (5), pentru ambalajele introduse pe piata nationala, pe tip de material si pe tip de ambalaj, primar, secundar si pentru transport;
- asigure reciclarea, iar în cazul in care nu pot fi reciclate, valorificarea prin alte metode a ambalajelor primare returnate si care au devenit deseuri;
- asigure colectarea si reciclarea, iar in cazul in care nu pot fi reciclate, valorificarea prin alte metode a deseurilor de ambalaje din comert si din industrie pentru care sunt responsabili, fara a impune costuri suplimentare producatorului initial de deseuri;
- acopere costurile pentru colectarea si transportul ambalajelor primare folosite provenite de la produsele ambalate destinate consumului populatiei, luand in calcul veniturile obtinute din vanzarea ca materii prime secundare a materialelor provenite din ambalajele lor sau din garantiile nerevendicate si, dupa caz, pentru valorificarea acestora atunci cand devin deseuri;
- acopere, incepand cu data de 1 ianuarie 2019, costurile pentru colectarea si transportul, stocarea temporara, sortarea si, dupa caz, pentru valorificarea deseurilor de ambalaje gestionate prin serviciile de salubrizare stabilite potrivit prezentei legi;
- indeplineasca cel putin obiectivele prevazute in anexa nr. 5 care prevede valorile minimale ale obiectivelor de valorificare si reciclare a deseurilor de ambalaje.
Aceasta obligatie de raspundere extinsa poate fi insa cedata catre o Organizatie de Transfer de Responsabilitate care preia resposabilitatea reciclarii si valorificarii deseurilor de ambalaj.
Nerespectarea dispozitiilor Legii 249/2015 constituie contraventie si se pedepseste cu amenda intre 4000 si 50000 de lei, iar in unele circumstante determinate unele conduite pot constitui infractiune.