Societatile cu raspundere limitata au la baza infiintarii lor un act constitutiv care consta in vointa asociatilor fondatori de a infiinta o entitate juridica distincta prin intermediul careia sa realizeze profit, desfasurand activitati economice. In esenta sa, actul constitutiv este un contract semnat de asociatii fondatori la infiintare si reglementeaza modul in care societatea urmeaza sa isi deruleze activitatile, insa, printre aceste dispozitii se enumera si cazurile in care societatea isi poate inceta existenta.
Art. 227 din Legea 31/1990 privind societatile reglementeaza mai multe cazuri de dizolvare a societatii printre care se enumera si situatia in care asociatii decid astfel prin intermediul unei hotarari a adunarii generale. Desigur, procedura este putin mai complexa decat atat si implica cateva explicatii si pasii pe care trebuie sa ii urmeze asociatii in fata Oficiului National al Registrului Comertului.
Intr-adevar, asociatii decid prin intermediul unei hotarari a adunarii generale a asociatilor intrarea in lichidare a societatii cu toate consecintele ce decurg din aceasta lichidare: impartirea pasivului si activului, inchiderea conturilor bancare, aprobarea bilantului de lichidare etc. Aceasta hotarare trebuie publicata in Monitorul Oficial al Romaniei prin depunerea unei cereri in fata ONRC.
Cererea se solutioneaza de reprezentantul ONRC in termen de 2 zile de la inregistrare, iar in cazul in care este admisa, persoanele abilitate din cadrul ONRC vor comunica cu Monitorul Oficial pentru a dispune publicarea hotararii adunarii generale in Monitorul Oficial Partea a IV-a.
De la publicarea hotararii, orice creditor are un termen de 30 de zile pentru a formula opozitie impotriva lichidarii, intrucat, exista riscul ca dreptul lor de creanta sa se stinga in cazul in care societatea isi inceteaza existenta. Orice creditor interesat poate formula opozitie, inclusiv organele statului (ANAF, Agentia Fondului de Mediu), urmand ca aceasta opozitie sa formeze un dosar in fata Tribunalului Bucuresti ce urmeaza sa fie solutionat potrivit procedurii de drept comun.
In cazul in care nu este formulata o astfel de opozitie, se va trece la etapa a doua a radierii, respectiv dizolvarea societatii, in cadrul careia va fi aprobat bilantul pe 0 al societatii si vor fi depuse documentele contabile necesare, intocmite de un expert contabil abilitat de lege. Hotararea prin care se decide dizolvarea, impreuna cu documentele contabile vor fi transmise prin intermediul cererii de radiere catre ONRC, cerere ce va fi solutionata in termen de 2 zile de la inregistrare. Desigur, in cadrul acestei etape, persoana desemnata sa solutioneze cererea de radiere va putea solicita documente suplimentare, in cazul in care nu este lamurita de cuprinsul celor depuse odata cu hotararea prin care s-a decis dizolvarea societatii.
Daca cererea este admisa, ONRC va dispune radierea societatii din toate registrele sale si va efectua adrese catre celelalte institutii care tin o evidenta a societatilor din Romania (cum ar fi ANAF). Societatea va figura in continuare in evidentele ONRC in cazul in care aceasta va fi cautata pe portal, insa aceasta va aparea ca fiind radiata, iar din acel moment capacitatea de folosinta a acesteia inceteaza.
#SRL #societateacuraspunderelimitata #Radiere #Dizolvare, Lichidare