In anul 2022 a intrat in vigoare Legea nr. 265/2022 privind registrul comertului si pentru modificarea si completarea altor acte normative cu incidenta asupra inregistrarii in registrul comertului, care a reglementat detaliat calea de atac impotriva incheierilor pronuntate de registratorii Registrului Comertului.
In primul rand, este de clarificat faptul ca registratorii nu mai pronunta “rezolutii”, ci au dobandit in prezent un statut, de „personal de specialitate juridica investit sa realizeze serviciul public al controlului de legalitate prealabil inregistrarii in registrul comertului” si pronunta Incheieri.
Registratorul a preluat astfel de la directorul Oficiului Registrului Comertului competenta de a analiza si a dispune inregistrarea in Registrul Comertului.
Legea 265/2022 descrie o noua conformatie a plangerii impotriva incheierii registratorului.
Cand registratorul respinge o cerere de inregistrare, prin intermediul plangerii si al controlului realizat de instantele judecatoresti, orice persoana interesata se poate asigura ca examinarea registratorului a fost legala si temeinica. In acelasi sens se va verifica si cazul in care Registrul admite o cerere de inregistrare care nu indeplineste din punctul de vedere al petentului, conditiile legale.
Plangerea se poate formula fie de catre autorul cererii de inregistrare, fie de catre orice alta persoana interesata, in termen de 10 zile calendaristice.
Termenul de 10 zile curge pentru solicitant, de la data comunicarii incheierii (daca s-a solicitat comunicarea prin posta sau prin mijloace electronice); de la data publicarii incheierii in Buletinul electronic al Registrului Comertului (daca aceasta data este anterioara comunicarii) sau de la data ridicarii de la ghiseul Registrului Comertului sau daca aceasta nu este ridicata de la ghiseu, de la data publicarii incheierii in Buletinul electronic al Registrul Comertului.
Termenul de 10 zile curge distinct pentru alte persoane interesate sa conteste incheierea registratorului, respectiv: de la data publicarii incheierii in Buletinul electronic al Registrului Comertului sau de la data publicarii inscrisurilor in Monitorul Oficial al Romaniei, acolo unde legea prevede aceasta publicare.
Plangerea se depune in mod diferit si se judeca de instante diferite, in funcție de calitatea Solicitantului, astfel:
1) Daca Solicitantul este persoana fizica autorizata, intreprindere individuala sau intreprindere familiala, plangerea se depune direct la judecatoria in a carei raza teritoriala se afla sediul profesional al Solicitantului;
2) Daca Solicitantul este persoana juridica, plangerea se va depune la Oficiul Registrului Comertului, care o va mentiona in Registrul Comertului si o va comunica tribunalului in trei zile lucratoare de la data depunerii.
Daca plangerea este depusa direct la instanta, la primul termen de judecata se pune in vedere Solicitantului ca pana la urmatorul termen sa faca dovada mentionarii in Registrul Comertului a depunerii plangerii.
Plangerea se solutioneaza cu citarea partii si a Oficiului Registrului Comertului competent.
Plangerea in sine nu este suspensiva de executare, dar hotararea prin care se solutioneaza plangerea este executorie si este supusa numai apelului, in termen de 15 zile care curg de la pronuntare pentru partile prezente si de la comunicare pentru partile lipsa.
In practica ne intalnim din ce in ce mai des cu situatii care starnesc suprinderea si nemultumirea clientilor nostri in raport cu deciziile Registrului Comertului, iar procedura plangerii impotriva incheierilor registratorilor se dovedeste un instrument util de salvgardare a intereselor societare.
Autor: Av. Lavinia Rusu