In data de 23 octombrie 2019, a fost adoptata Directiva (UE) 2019/1937 a Parlamentului European si a Consiliului privind protectia persoanelor care raporteaza incalcari ale dreptului Uniunii si a fost publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) seria L, numarul 305 din 26 noiembrie 2019.
Elaborata pornind de la recomandarea Consiliului Europei privind protectia avertizorilor in interes public, Directiva cuprinde o sfera larga de categorii de persoane care, in virtutea raporturilor de munca (indiferent de natura acestor activitati si daca sunt platite sau nu), au acces la informatii despre incalcari care pot aduce atingere interesului public si care ar putea suferi represalii in cazul in care sesizeaza acele fapte, precum si alte categorii de persoane care pot fi asimilate acestora, cum ar fi actionarii si membrii organelor de conducere in cadrul societatilor comerciale, voluntarii, stagiarii neremunerati si solicitantii de locuri de munca.
Romania a transpus Directiva 1937/2019 prin intermediul Legii nr. 361/2022 privind protectia avertizorilor in interes public, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei in data de 19 decembrie 2022.
Legea isi propune cresterea nivelului de protectie al avertizorilor in interes public, fapt ce vine sa garanteze respectarea libertatii de exprimare si dreptul la informatie, tinand cont de faptul ca protectia insuficienta a avertizorilor impotriva represaliilor afecteaza libertatea de exprimare a persoanelor, precum si dreptul publicului de a avea acces la informatii si libertatea mass-media. De asemenea, prin stabilirea unor canale de raportare si prin imbunatatirea protectiei impotriva represaliilor in context profesional, se doreste asigurarea un nivel mai ridicat de protectie a avertizorilor si, implicit, garantarea dreptului la conditii de munca corecte si echitabile.
La nivel general, Legea isi propune imbunatatirea si eficientizarea modalitatilor de raportare, precum si descurajarea incalcarilor legii.
In concret, potrivit Legii nr. 361/2022, pot fi raportate informatii, inclusiv suspiciuni rezonabile, cu privire la incalcari efective sau potentiale ale legii, care s-au produs sau care sunt susceptibile sa se produca in cadrul autoritatilor, institutiilor publice sau in cadrul altor persoane juridice de drept public, precum si in cadrul persoanelor juridice de drept privat, in care lucreaza sau a lucrat avertizorul in interes public sau cu care acesta este sau a fost in contact prin intermediul activitatii sale, precum si informatiile cu privire la incercari de a ascunde astfel de incalcari.
Documentul recomanda companiilor sa implementeze, in acord cu dimensiunea si resursele de care dispun, un sistem de gestionare a avertizarilor de integritate.
Exista o mentiune speciala in lege potrivit careia, pentru persoanele juridice din sectorul privat care au intre 50 si 249 de angajati, obligatia de a identifica sau institui canale interne de raportare are ca termen limita 17 decembrie 2023.
Pentru incurajarea raportarilor privind incalcari ale legii care aduc atingere interesului public, pentru asigurarea standardului minim de protectie a avertizorilor impus de Directiva, Legea 361/2022 instituie masuri de sprijin si protectie pentru avertizorii in interes public, precum exonerarea de raspundere pentru incalcarea restrictiilor privind divulgarea de informatii.
Cu grad de recomandare, va sugeram ca pana la data limita de 17 decembrie 2023, sa implementati urmatoarele:
1. Elaborarea unei politici interne, ca anexa a Regulamentului Intern. Aceasta va trebui sa includa informatii generale din domeniu, canalele de raportare, masurile de protectie ce li se aplica avertizorilor si va trebui adusa la cunostinta tuturor angajatilor vostri, atat prin intranet, cat si prin afisare, sesiuni de informare, etc. De asemenea, va trebui sa faca parte din programul de onboarding pentru noii angajati.
2. Pregatirea de traininguri initiale pe acest aspect, precum si traininguri subsecvente, in functie de evolutia legislatiei, dar si a cazurilor din practica.
3. Numirea unui Ofiter de etica si a unui Ofiter adjunct de etica (ce ii poate prelua responsabilitatile Ofiterului cand acesta nu este disponibil, pentru ca eficienta canalului de raportare sa fie neatinsa).
4. Modificarea acordurilor de confidentialitate cu luarea in considerare a faptului ca drepturile si obligatiile prevazute de Legea 361/2022 primeaza in fata oricarui acord de confidentialitate, deci vor trebui mentionate ca exceptii in aceste documente.
5. Initierea unor dosare de avertizari de integritate.