Hotarararea nr. 947/2000 reglementeaza modalitatea de indicare a pretului de vanzare si a pretului pe unitatea de masura la produsele existente in suprafetele de vanzare, oferite de operatorii economici consumatorilor, in scopul informarii complete, corecte si precise a acestora si pentru a le permite compararea cu usurinta a preturilor.
Pretul de vanzare si pretul pe unitatea de masura se exprima in lei si se indica intr-o forma clara, lizibila si usor de indentificat. In cazul in care vanzatorii ofera informatii privind preturile in alte valute, acestea trebuie sa fie clare si usor de inteles. Cheltuielile privind serviciul de livrare – ambalare si transport – pot fi mentionate separat, cu conditia ca acestea sa fie clare, usor de identificat si lizibile.
Indicarea preturilor se face astfel incat consumatorul aflat in suprafata de vanzare sa le poata vedea in locurile de prezentare fara a intreba vanzatorul. Acestea se indica pe produse sau langa acestea ori pot fi cuprinse intr-o lista sau intr-un catalog, impreuna cu preturile altor produse, in imediata apropiere a acestora. Un exemplu de pret care poate fi afisat in catalog este la bijuterii, produse cosmetice, sau alte tipuri de produse care nu permit indicarea in mod implicit pe fiecare produs in parte, cu respectarea normelor in materie. In cazul utilizarii cataloagelor vanzatorul trebuie sa asigure un numar suficient de exemplare la dispozitia consumatorilor, iar in cazul in care preturile se afla in vitrinele exterioare, acestea se indica astfel incat consumatorul sa le poata vedea cu usurinta fara a intra in suprafata de vanzare.
La produsele preambalate se indica pretul pe unitatea de masura si pretul de vanzare corespunzator cantitatii preambalate. In cazul produselor preambalate pentru care reglementarile in vigoare prevad indicarea atat a cantitatii nominale, cat si a masei componentei solide, este suficient sa se indice pretul pe unitatea de masura al componentei solide. Pentru produsele vandute in vrac prin cantarire sau masurare este obligatorie indicarea numai a pretului pe unitatea de masura.
Indicarea pretului de vanzare si/sau a pretului pe unitatea de masura este obligatorie pentru orice tip de publicitate in care se face referire la pret. In cazul publicitatii destinate vanzarii la distanta este obligatorie informarea asupra pretului de vanzare si asupra pretului pe unitatea de masura.
Se excepteaza de la indicarea pretului pe unitatea de masura:
a) alimentele care fac obiectul consumului pe loc in: unitati de alimentatie publica, structuri de primire turistice, cinematografe, teatre, institutii de invatamant, spitale, camine si tabere pentru copii si tineret;
b) produsele preambalate in cantitati mai mici de 50 grame sau mililitri, precum si cele mai mari de 10 kilograme sau litri;
c) produsele preambalate vandute de vanzatorii itineranti prin intermediul carucioarelor, rulotelor, al tuturor tipurilor de mijloace de transport;
d) produsele vandute prin distribuitor automat;
e) in cazul in care informatia asupra pretului pe unitatea de masura nu ar folosi consumatorului sau ar crea confuzii, respectiv:
- publicitatea cu timp scurt de expunere, in care informatia poate crea confuzii;
- ofertele promotionale in care pretul a fost redus datorita deteriorarii produsului si/sau
- pericolului ca acesta sa se deterioreze;
- produsele asortate vandute intr-un singur ambalaj, la care pretul pe unitatea de masura al fiecarui produs ar crea confuzie, iar indicarea pretului unui singur produs ar fi inselatoare.
Neindicarea pretului pe unitatea de masura constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 500 lei la 2.500 lei.
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de inspectorii Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, precum si de reprezentantii imputerniciti ai altor organe ale administratiei publice, potrivit competentelor.