august 26, 2021 rcplegal 10 Comments

Durata sediului social este stabilita odata cu infiintarea SRL-ului prin contractul de inchiriere sau comodat care atesta dreptul de folosinta al SRL-ului asupra spatiului in care urmeaza sa se desfasoare activitatea economica sau odata cu schimbarea sediului social prin acelasi act mentionat anterior. Cu toate acestea, contractele de inchiriere/comodat au o perioada de valabilitate, iar odata cu expirarea acestei durate expira si valabilitatea sediului social.

Cea mai drastica consecinta ce decurge din expirarea sediului social este posibilitatea oricarei persoane interesate, precum si a Oficiului National al Registrului Comertului de a solicita in fata tribunalului dizolvarea si radierea societatii.

Potrivit art. 237 alin. (1) lit. c) din Legea 31/1990 privind societatile: „La cererea oricarei persoane interesate, precum si a Oficiului National al Registrului Comertului, tribunalul va putea pronunta dizolvarea societatii in cazurile in care: c) nu mai sunt indeplinite conditiile referitoare la sediul social, inclusiv ca urmare a expirarii duratei actului care atesta dreptul de folosinta asupra spatiului cu destinatie de sediu social ori transferului dreptului de folosinta sau proprietate asupra spatiului cu destinatie de sediu social”.

Insa, pe langa aceasta masura care implica introducerea unei cereri de chemare in judecata in fata Tribunalului competent, exista si alte consecinte ce pot decurge din dispozitiile Codului de procedura fiscala si anume declararea inactivitatii societatii pana la prelungirea sediului social. Astfel, ONRC instiinteaza ANAF despre societatile ale caror sedii sociale au expirat, iar acestia din urma transmit o notificare contribuabililor respectivi prin care ii informeaza ca au un termen de 30 de zile de a prelungii sediul social, altfel risca sa suporte consecintele prevazute de art. 92 alin (1) lit. g) din Codul de procedura fiscala si anume declararea inactivitatii societatii.

Odata cu declararea inactivitatii societatii, decurg alte consecinte negative:

  • Fapta se inscrie in cazierul fiscal al contribuabilului persoana juridica si in cazierul fiscal al reprezentantilor legali ai firmei;
  • Anularea inregistrarii in scopuri de TVA;
  • Pierderea codului de platitor de TVA sau, dupa caz, a codului special de TVA pentru Operatiuni Intracomunitare;
  • Pierderea dreptului de a isi deduce cheltuielile si TVA-ul aferente achizitiilor efectuateș
  • Pierderea dreptulu clientilor entitatii de a isi deduce TVA-ul si cheltuielile aferente in relatiile economice cu societatea declarata inactiva.

In aceste situatii societatea trebuie sa prelungeasca contractul in baza caruia a dobandit dreptul de folosinta asupra spatiului printr-un act aditional si sa inainteze o cerere catre ONRC care sa aiba ca obiect prelungirea sediului social.

Cererea este solutionata de reprezentantii ONRC in termen de 3 zile, iar in baza cererii se emite o rezolutie care atesta prelungirea sediului social.

Aceasta rezolutie trebuie depusa la organul fiscal competent care a emis decizia pentru a preintampina efectele declararii inactivitatii societatii.

10 People reacted on this

  1. DACA FIRMA CARE O DETIN SE AFLA IN DIZOLVARE LA REGISTRUL COEMRTULUI, SI IMI EXPIRA DURATA SEDIULUI SOCIAL MAI TREBUIE SA DEPUN HARTIILE PENTRU PRELUNGIREA DE SEDIU SOCIAL, PANA TERMIN DE FACUT ACTELE PENTRU RADIERE?

    1. Buna ziua,
      Cererea de radiere nu va viza nicio modificare a societatii care sa fie tinuta de existenta unui sediu social valabil.
      Totusi, in cazul in care sediul social este expirat, riscati sa fie notata fapta de inactivitate fiscala in cazierul dvs. fiscal in calitate de reprezentant legal al societatii.
      Recomandarea noastra este sa depuneti si documentatia pentru prelungire de sediu social.

  2. Buna, daca am prelungit sediul social, daca s-au facut toate demersurile necesare si la registrul
    Comertului, mai trebuie sa duc o copie dupa documente la anaf sau se anunta una pe alta?

    1. Buna ziua!
      Va recomandam sa comunicati si catre ANAF rezolutia de prelungire pentru a evita eventuale consecinte negative. Din pacate, comunicarea dintre cele doua institutii este anevoioasa si poate dura suficient de mult timp incat sa va afecteze. Puteti transmite documentul si prin SPV.
      Va multumim!

    1. Buna ziua,

      Puteti depune documentele pentru infiintarea unei societati dupa ce obtineti un cazier fiscal fara aceasta mentiune inscrisa. Daca au trecut 5 ani, puteti merge la organul fiscal emitent sa incercati sa obtineti acest cazier fiscal pentru a confirma ca este in regula si nu veti intampina probleme la Registrul Comertului.
      Pentru mai multe informatii, ne puteti scrie pe adresa contact@rcp-legal.ro.
      Multumim!

  3. Buna ziua,
    Mai sunt obligat pentru a depune declaratii odata ce sediul social a expirat si societatea a fost declarata inactiva de ANAF?! De asemenea, societatea nu prezinta activitate. Ce consecinte voi atrage in cazul in care voi ignora firma?
    Multumesc.

    1. Buna ziua,

      Declaratiile se depun indiferent de faptul ca firma a fost declarata inactiva pe motivul expirarii sediului social. Riscati ca fapta sa fie inscrisa in cazierul fiscal in calitate de reprezentant legal al societatii si in cazul in care doriti infiintarea unei noi societati, nu veti putea pana cand mentiunea nu va fi stearsa din cazier. Pentru evitarea consecintelor negative, recomandarea noastra este sa procedati la dizolvarea si dupa aceea la radierea firmei.

  4. buna ziua,
    am neglijat o firma fara activitate, infiintata in 2014 , fiind plecat din tara ani buni. Spre noroc contabilul a depus mereu declaratiile DAR intre timp sediul firmei a expirat, ca administrator si actionar unic am cazier fiscal – care ma incomodeaza extrem.
    Pe firma a fot facuta o singura factura acum vreo 10 ani, in rest nu a avut activitate. La ANAf m-au sfatuit sa reactivez firma, cu fostul sediu sau alt sediu nou., sa astept 3 luni apoi sa notific ANAF ca sa-mi stearga cazierul.
    Eu nu mai vreau firma , ma incurca, pot sa o radiez direct la ORC, fara alte demersuri?

    1. Buna ziua,

      Recomandarea noastra este intai sa dizolvati firma si dupa aceea sa o radiati la Registrul Comertului. In cazul in care, ulterior, doriti sa infiintati o alta firma sau sa fiti asociat/administrator la o alta firma trebuie sa tineti cont de faptul ca nu veti putea pentru ca aveti fapta mentionata in cazierul fiscal.

      Pentru mai multe informatii ne puteti scrie pe adresa: contact@rcp-legal.ro.

      Va multumim!

Leave a Reply:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *