iunie 8, 2023 rcplegal 30 Comments

In ultima perioada, Legea nr. 367/2022 – Legea dialogului social a suferit diverse modificari iar, drept urmare, si procedura de alegere a reprezentantilor salariatilor a fost modificata.

Conform art. 57  alin. (1), la angajatorul la care sunt incadrati minimum 10 angajati si la care nu exista sindicat, interesele angajatilor pot fi promovate si aparate de reprezentantii lor, alesi si mandatati special in acest scop.       

Potrivit noilor modificari, este interzisa orice interventie sau impiedicarea desfasurarii procedurii de alegere a reprezentantilor din partea angajatorului. Acesta, la cererea salariatilor, poate doar sa faciliteze desfasurarea procedurii de alegere a reprezentantilor salarilor si anume, sa ofere un spatiu pentru purtarea discutiilor in acest sens, sa acorde timp liber pentru intalniri, buletinele de vot etc.

In acest sens, precizam ca nu exista obligatia de alegere a reprezentantilor care sa fie incumbata salariatilor, ci este o optiune a lor. Angajatorului nu i se poate angaja raspunderea pentru faptul ca angajatii nu au vrut sa participle la negocieri, daca acesta dovedeste ca si-a indeplinit obligatia de a initia negocierile colective in vederea incheierii unui contract colectiv de munca.

Procedura sau regulamentul, dupa caz, pentru alegerea reprezentantilor va fi elaborata de catre un grup de initiativa format din salariati. In momentul in care acestea au fost stabilite, se vor comunica angajatorului, care in termen de maxim 10 zile de la primirea lor, va informa toti angajatii cu privire la acestea si la conditiile pentru desfasurarea alegerii reprezentantilor.

Deci angajatorul nu va redacta niciun document cu privire la aceasta procedura, ci vor fi realizate de catre grupul de initiativa.  

Angajatorul nu va mai intocmi lista cu toti salariatii prin care isi exprima  consimtamantul cu privire la numarul reprezentantilor, insa va redacta decizia sa interna cu privire la numarul reprezentantilor. 

Grupul de initiativa va fi cel care va publica anuntul privind data pana la care salariatii isi pot depune candidatura si locul unde se va depune aceasta.

Numarul reprezentantilor se stabileste de comun acord cu angajatorul in functie de numarul total al angajatilor si numai in cazul in care nu se ajunge la un acord, legea noua stabileste ca nu poate fi mai mare de:

a) 2 reprezentanti la angajatorii care au sub 100 de angajati;

b) 3 reprezentanti la angajatorii care au intre 101 – 500 de angajati;

c) 4 reprezentanti la angajatorii care au intre 501 – 1000 de angajati;

d) 5 reprezentanti la angajatorii care au intre 1001 – 2000 de angajati;

e) 6 reprezentanti la angajatorii care au peste 2000 de angajati.

Acesti reprezentanti sunt alesi cu votul a cel putin jumatate plus unu din numarul total al angajatilor. Mentionam ca pentru alegerea reprezentantilor este necesar votul a cel putin jumatate plus unu din numarul total al angajatilor din unitate, si nu din numarul total al celor prezenti la alegerea reprezentantilor. 

In urma etapei de votare, grupul de initiativa consemneaza in procesul verbal al adunarii generale a salariatilor reprezentantii si atributiile lor, durata si limitele mandatului si voturile exprimate pentru fiecare, in cazul in care acestia sunt mai multi sau pentru reprezentantul ales. 

Pentru a fi validatate alegerile trebuie respectat numarul de voturi mentionat mai sus. Este recomandata organizarea scrutinului de vot pana cand acestia sunt alesi cu cel putin 50%+1 din numarul total al salariatilor.

Acest proces verbal va fi semnat de catre membrii grupului de initiativa si ii va fi anexata o lista cu toti salariatii care au participat la adunarea generala.

Durata mandatului reprezentantilor salariatilor a ramas tot de 2 ani, incepand de la data alegerii acestora.

Reprezentantii isi vor indeplini mandatul inauntrul orelor de program, nu va fi o munca suplimentara si vor fi remunerati conform contractului individual de munca, si nu printr-o suma suplimentara. Acest numar de ore pe care il vor acorda pentru aducerea la indeplinire a mandatului va fi stabilit prin CCM, daca exista, sau printr-o negociere directa cu conducerea societatii, in lipsa acestuia.

Persoanele care ocupa functii de conducere care asigura reprezentarea administratiei in raportul cu angajatii sau care participa la decizia conducerii intreprinderii la nivelul unitatii nu pot fi alesi ca reprezentanti ai angajatilor.

Reprezentantii salariatilor nu pot fi concediati si nici nu le poate fi modificat raportul de munca pe toata durata mandatului pentru motive care tin de indeplinirea acestuia.

30 People reacted on this

    1. Buna ziua,

      In ambele cazuri, va trebui sa se aleaga un nou reprezentant si sa se respecte intocmai procedura de alegere a reprezentantilor, fara interventia angajatorului.

      Daca exista mai mult de 1 reprezentant, iar cel/cei ramasi sunt relevanti dpdv numeric pentru numarul de salariati, pot fi conduse relatiile intre angajator si salariati doar cu cei ramasi urmand ca la expirarea mandatelor sa fie unul nou ales.

      Pentru mai multe informatii ne puteti contacta pe adresa contact@rcp-legal.ro .

      Va multumim!

      1. Exista un număr maxim de mandate consecutive pentru reprezentanții angajaților? De exemplu, un reprezntant al angajaților care a avut un mandat 2018 – 2020 poate candida și pentru un mandat 2020 – 2022? Mulțumesc!

  1. Buna ziua,
    Daca o companie are mai multe locatii in mai multe orase, dar o singura entitate juridica, se pot imparti cele 6 locuri (minim) pe locatii iar angajatii locatiilor respective sa voteze doar candidati din locatia respectiva? In aceste conditii, nu toti angajatii entitatii juridice ar putea vota orice candidat… dar se pot cumula voturile din fiecare locatie pentru a considera ca overall s-a indeplinit cerinta de 50%+1 din toti angajatii companiei?
    Va multumesc!

    1. Buna ziua!
      Teoretic este ok daca se indeplineste cerinta de 50+1 din salariatii care voteaza, insa nu puteti limita voturile. Recomandarea este sa anuntati toti candidatii impreuna si langa fiecare sa treceti locatia de care apartine fiecare. In acest fel salariatii vor sti care sunt candidatii pentru locatia de care apartin si probabil isi vor orienta votul in acea directie.

  2. Buna ziua,
    Conform Articolul 57, alin (2), din Legea Dialogului Social, citez:
    „Reprezentanții angajaților/lucrătorilor sunt aleși cu votul a cel puțin jumătate plus unu din numărul total al angajaților/ lucrătorilor din unitatea respectivă.”

    Pentru situatia in care, exista mai mult de un candidat (de ex. 3), va rog sa precizati daca:

    a) fiecare (candidat A – 50%+1 voturi pentru, candidat B – 50%+1 voturi pentru, candidat C – 50%+1 voturi pentru) candidatura este validata cu votul a „cel puțin jumătate plus unu din numărul total al angajaților”
    sau
    2) daca toate (sau primele 3) candidaturi trebuie sa insumeze (candidat A+candidat B+candidat C = 50%+1 ) voturile a cel puțin jumătate plus unu din numărul total al angajaților,
    pentru a deveni reprezentanti ai salariatilor.

    Va multumesc.

    1. Buna ziua,

      Nu este necesar ca fiecare dintre cei 3 candidati sa obtina cel putin 50%+1 voturi din numarul total al angajatilor.

      Pentru a fi valide cele 3 candidaturi trebuie sa insumeze 50%+1 voturi din numarul total al angajatilor. Insa va trebui sa tineti cont ca in cazul in care unul dintre acesti reprezentanti ai salariatilor nu mai poate avea aceasta calitate din diferite motive va trebui sa fie ales un nou reprezentant pentru a se mentine procentul de 50%+1 voturi.

      Va multumim!

    2. Buna ziua,
      angajatorul ne- a solicitat sa mentionam un reprezentant al salariatilor, insa nu ne-a dat acces la adr, numele angajatilor invocand GDPR. A trimis un mail in care nu se vad persoanele carora le-a fost adresat, respectiv nici un angajat nu a raspuns. Cum putem proceda sa adresam direct angajatii si sa stabilim, votam un membru al angajatilor?

  3. Buna ziua,
    Vin catre dvs cu 2 intrebari:
    1. O societate comerciala cu 225 de salariati nu are contract colectiv de munca si intentioneaza sa initieze negocierea colectiva. In cadrul societatii nu exista un sindicat, dar sunt 35 de persoane care au venit prin transfer de intreprindere si fac parte din 3 sindicate diferite . Angajatorul va informa pe toti salariatii sai despre intentia sa de negociere si le va da un termen in care sa-si aleaga reprezentantii salariatilor.
    Intrebarea este daca cele 35 de persoane care fac parte din cele 3 sindicate le pot solicita acestora sa-i reprezinte in baza unui mandat. In cazul in care pot fi reprezentati de sindicate, restul salariatilor care nu fac parte din aceste sindicate si nu ar dori sa fie reprezentate de acestea isi pot alege reprezentantii salariatilor, iar la negociere toti salariatii vor fi reprezentati atat de sindicate cat si de reprezentantii salariatilor alesi?
    2. Angajatorul poate fi reprezentat la negociere de catre un consultant extern?

    Multumesc

      1. Buna ziua,
        ma intereseaza si pe mine acelasi raspuns. Pot reprezentantii angajatilor sa participe la negocierile unui CCM daca exista un sindicat nemajoritar in cadrul unitatii?

        1. Buna ziua,

          Avand in vedere ca la nivelul unitatii dumneavoastra este constituit un sindicat reprezentantiv, la negocierea CCM salariatii vor fi reprezentati de acest sindicat. Conform art. 57 (1) Codul Muncii, reprezentantii salariatilor sunt alesi pentru a apara interesele salariatilor in cazul in care nu este constituit un sindicat.

          Va multumim!

  4. Buna ziua. Persoanele din conducere participa la sedinta privind alegerea reprezentantului salariatilor si voteaza ??? Ei se i-au in calcul la cvorum??

    Multumesc

    1. Buna ziua,

      Toti salariatii unei societati pot vota in mod legal la alegerile reprezentantilor salariatilor. Daca persoanele din conducere au un CIM incheiat cu societatea, atunci pot vota.
      Daca votul are un impact foarte mare in cvorum si ceilalti salariati apreciaza ca exista un conflict de interese, pot contesta rezultatul alegerilor reprezentantilor si se pot adresa, de asemenea, ITM cu o cerere de obtinere informatii de interes public pentru a solutiona potentialul conflict.

  5. Bună ziua,
    În urma alegerilor a RS-lor s-a constat ca 2 din cei 5 angajati votați nu sunt elegibili având funcții de conducere. Cum ar trebui sa se procedeze mai departe:
    -Sa se refacă alegerile
    -sa se meargă mai departe cu cei rămași (3) eventual următorii 2 din lista participanților ca să se întrunească numărul de 5 agreat de conducere.
    Menționez ca nr de angajați e de 290.
    Multumesc

    1. Buna ziua,

      Puteti merge mai departe cu 3 reprezentanti, tinand cont de prevederile Art. 58 alin.2 litera b) din Legea 367/2022 avand mai putin de 500 de angajati. Urmatorii 2 pot fi luati in considerare doar daca indeplinesc cerinta majoritatii de voturi, altfel actele incheiate de acestia pot fi contestate ulterior. ITM de asemenea verifica indeplinirea conditiei majoritatii in alegeri si cere dovada ori de cate ori este necesar, in special pe partea de negocieri CCM.

  6. BUNA ZIUA. daca in urma votului nu sa ales reprezentantul salariatilor, Ce perioada de timp legal maxim poate trece pina la reluarea proceduri ?

    1. Buna ziua,

      Nu exista un termen legal care trebuie sa fie respectat, astfel ca alegerile se pot relua in functie de necesitatile salariatilor si a societatii.

      In cazul in care nu se doreste reluarea alegerilor in curand, angajatorul trebuie sa staruie odata la minimum 6 luni comunicand salariatilor toate resursele prin care poate sa contribuie ca sa le faciliteze procedura de vot.

      Va multumim!

  7. Buna ziua.

    Este legal ca Regulamentul de alegere a reprezentantilor salariatilor sa fie semnat de Director?

    Va multumesc mult.

    O zi frumoassa!

    1. Buna ziua,

      Regulamentul privind alegerea reprezentantilor salariatilor se intocmeste de catre grupul de initiativa al acestora si este comunicat angajatorului. Daca semnatura directorului este de luare la cunostinta, atunci nu este nicio problema. Angajatorul poate facilita procedura de alegere a reprezentantilor salariatilor, la cererea acestora.

  8. Buna ziua ,fiind reprezentatul CCM al salariatilor si activitatea mea va inceta in cadrul firmei
    ce se intampla in acest caz ? se vor face noi alegeri
    eu as dori sa imi comuncie ca am fost inlocuita de alta persoana ,exista acesta posibilitate ?si daca da in cat timp ar trebuie sa se realizele acest schimbari ?

    va multumesc

    1. Buna ziua!

      Odata cu modificarile suferite de legea dialogului social din 2023, alegerea reprezentantilor salariatilor este exclusiv in sarcina acestora. Angajatorul nu mai joaca niciun rol in procesul de alegeri, isi mentine doar pozitia de facilitator la cererea acestora.
      Asadar discutia aceasta trebuie purtata cu colegii din colectiv care au responsabilitatea sa demareze noi alegeri.

  9. Buna ziua.Daca la SC X SA care are 99% actionar Consiliul local,avand mai putin de 100 angajati,avand sindicat nereprezetativ cine este in masura sa negocieze Contractul colectiv de munca:sindicatul nereprezentativ sau reprezentatii salariatilor .Multumesc anticipat.

    1. Buna ziua,

      La negocierea contractului colectiv de munca angajatii vor fi reprezentanti de catre sindicatul nereprezentativ. Conform art. 102 alin. (1) B lit. a) pct. 4, angajatii sunt reprezentati de catre sindicatele nereprezentative si numai in cazul in care nu exista sindicate, vor participa la negocierea CCM reprezentatii salariatilor.

      Va multumim!

  10. Buna ziua,
    va rog, am nevoie de o validare privind procedura intocmirii CCM. Pasii initiali ar fi:
    1-anuntul angajatorului ca doreste sa initieze negocierea pentru intocmirea CCM (poate fi si la avizier). Societatea repsectiva are 30 angajati.
    2-se constituie grupul de initiativa. Cati membri trebuie sa aiba acesta? In acest grup pot fi si cei din management, daca au CIM? In cat timp se constituie acest grup de la data la care angajatorul a lansat anuntul privind initiativa de incheiere ccm?
    3-grupul de intiativa va elabora procedura de alegere a reprezentantilor salartiatilor pe care o va prezenta angajatorului,
    4-angajatorul in termen de 10 zile calendaristice de la primirea procedurii informeaza toti angajatii privind continutul acestei proceduri,
    5-in urma procesului de votare, grupul de initiativa va intocmi procesul verbal privind alegerea reprezentantilor salariatilor impreuna cu tabelul cu semnaturi si-l va transmite angajatorului,
    6-angajatorul transmite invitatia la negociere prin convocator. In ce termen se transmite acesta de la primirea P-V ?
    7-la fiecare sedinta se intocmeste P-V
    Durata negocierii nu poate depasi 60 zile calendaristice. De la ce data curge acest termen?
    8-incheiere CCM

    multumesc!

    1. Buna ziua!

      Initiativa negocierii colective apartine oricaruia dintre partenerii sociali, potrivit legii, deci da, angajatorul o poate demara prin afisare intr-un loc din societate cat mai vizibil. Pentru dovada initierii negocierii se poate transmite si un email general sau individual catre toti angajatii. Angajatorul va comunica salariatilor si faptul ca la nivelul unitatii, raportat la numarul de salariati, negocierea colectiva este obligatorie si ca pentru a-si exercita dreptul prevazut de Constitutie si de Codul muncii, trebuie sa se organizeze.

      Daca nu aveti reprezentanti ai salariatilor deja alesi, constituiti un grup de initiativa Legea nu specifica cate persoane fac parte din el. Avand in vedere ca negocierile pot incepe si in termen de 15 zile de la anuntul/invitatia de incepere a negocierilor, reprezentantii angajatilor trebuie desemnati cat mai repede posibil. Retineti, va rog, ca potrivit noilor modificari, este interzisa orice interventie in desfasurarea procedurii de alegere a reprezentantilor din partea angajatorului. Acesta, la cererea salariatilor, poate doar sa faciliteze desfasurarea procedurii de alegere a reprezentantilor salarilor si anume, sa ofere un spatiu pentru purtarea discutiilor in acest sens, sa acorde timp liber pentru intalniri, buletinele de vot.

      Partile îndreptatite sa participe la negociere vor confirma in scris primirea invitatiei, precum si acceptarea sau refuzul participarii la negociere, indiferent de partea care a initiat negocierea. Lipsa unui raspuns scris, coroborata cu prezentarea dovezii de invitare la negocieri, va fi interpretata ca refuz de participare la negocieri.

      In termen de 15 zile calendaristice de la data declansarii procedurilor de negociere, angajatorul are obligatia sa convoace toate partile indreptatite in vederea negocierii CCM şi sa organizeze prima sedinta de negociere.

      Data primei şedinte de negociere reprezinta data certa la care se considera ca negocierile au fost declansate.

      Procesul-verbal al primei sedinte – potrivit legii, trebuie sa cuprinda:
      a) componenta nominala a echipelor de negociere pentru fiecare parte, in baza unei imputerniciri scrise;
      b) nominalizarea persoanelor mandatate sa semneze contractul colectiv de munca;
      c) durata maxima a negocierilor convenita de parti;
      d) locul si calendarul sedintelor;
      e) dovada alegerii reprezentantilor angajatilor/lucratorilor;
      f) existenta dovezii convocarii tuturor partilor indreptatite sa participe la negociere.

      La fiecare sedinta de negociere se incheie procese-verbale semnate de reprezentantii mandatati ai partilor, in care se consemneaza continutul negocierilor.

      Potrivit legii, durata negocierii este de maximum 45 de zile, dar aceasta durata maxima poate fi depasita prin acordul partilor (doar! prin acord). In tot acest timp pot avea loc mai multe reuniuni/sedinte, iar la finele fiecareia se consemneaza cele discutate.

      Reiteram faptul ca nu este obligatoriu ca partile sa ajunga la un acord, adica sa si incheie negocierile cu semnarea unui CCM.

      Va stam la dispozitie pentru redactarea documentelor si supervizarea procedurii.

  11. Buna ziua!
    Este legal/corect/echitabil ca la alegerea reprezentanților salariaților ca și candidați, pe lângă cei individuali a mai candidat și o echipa formata din 3 persoane (echipa având o singura poziție pe buletinul de vot)? Menționez că în regulament este specificat ca numărul reprezentanților aleși pe unitate va fi de 3 persoane. Echipa respectiva a avut cele mai multe voturi iar comisia de inițiativă spune că doar echipa a câștigat pentru că deja este formata din 3 persoane, iar următoarele două poziții ca număr de voturi sunt excluse. Daca aceasta practica este neregulamentară, ce se poate face? Mulțumesc!

Leave a Reply:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *