Reglementarea accesului la informatiile de interes public a transformat nevoia de a sti a cetatenilor in dreptul de a sti.
In fiecare an, in ziua de 28 septembrie este sarbatorita, la nivel mondial, Ziua Internationala a Dreptului de a Sti. Este o sarbatoare care a fost infiintata in anul 2002, in cadrul unei intalniri a sustinatorilor accesului la informatii, organizata la Sofia, in Bulgaria.
Scopul Zilei Internationale a Dreptului de a Sti este de a promova si de a atrage atentia asupra dreptului fiecarui individ de a avea acces la informatiile de interes public. Aceasta sarbatoare are la baza noua principii:
- accesul liber la informatie este considerat a fi un drept al fiecarui individ;
- regula este existenta accesului la informatie, iar tinerea secreta a informatiilor este exceptia;
- dreptul la acces la informatie se aplica tuturor institutiilor publice;
- depunerea cererilor de informare trebuie sa fie usoara, rapida si gratuita;
- functionarii au datoria de a-i ajuta pe cei ce depun cereri de informare, iar refuzurile trebuie sa fie motivate;
- interesul public este mai important decat tinerea secreta a informatiilor;
- oricine are dreptul de a contesta o decizie adversa;
- toate institutiile de stat trebuie sa publice informatiile importante de interes public;
- dreptul de acces la informatiile de interes public trebuie sa fie asigurat de catre o entitate independenta.
Conform art. 31 din Constitutia Romaniei, „dreptul persoanei de a avea acces la orice informatie de interes public nu poate fi ingradit, iar autoritatile publice, potrivit competentelor ce le revin, sunt obligate sa asigure informarea corecta a cetatenilor asupra treburilor publice si asupra problemelor de interes personal; mijloacele de informare in masa publice si private sunt obligate, la randul lor, sa asigure informarea corecta a opiniei publice”.
Pentru a solicita anumite informatii de interes public, putem apela la instrumentul democratic prevazut de Legea nr. 544/2001, care cuprinde dispozitii privind asigurarea si organizarea accesului la informatiile de interes public, procedura de solicitare si de obtinere a informatiilor de la autoritatile publice, limitele si exceptiile dreptului la informatie, dispozitiile speciale privind accesul mijloacelor de comunicare in masa la informatiile de interes public, precum si sanctiunile corespunzatoare.
Legea nr. 544/2001 poate fi consultata aici.
Prin informatie de interes public, asa cum rezulta din art. 2 lit. b), se intelege orice informatie care priveste activitatile sau care rezulta din activitatile unei autoritati sau institutii publice, indiferent de suportul, forma sau modul de exprimare a informatiei.
Cu toate acestea, necesitatea sigurantei nationale, a ordinii, a sanatatii, a moralei publice si a economiei de piata presupune ca unele informatii de interes public sa fie secrete.
Si in art. 53 din Constitutia Romaniei este mentionat faptul ca restrangerea exercitiului unor drepturi sau libertati poate fi dispusa „numai prin lege si doar daca se impune, dupa caz, pentru apararea securitatii nationale, a ordinii, a sanatatii si a moralei publice, a drepturilor si libertatilor, desfasurarea instructiei penale, prevenirea consecintelor unei calamitati naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav”.
Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public a aparut din necesitatea de a apara interesele majore ale statului, in domeniul sigurantei nationale, interesele persoanelor juridice de drept public sau privat, dar si interesele persoanelor fizice, cu scopul de a evita eventualele prejudicii.
Conform reglementarilor legale, autoritatile publice au drepturi si obligatii in ceea ce priveste comunicarea informatiilor. Potrivit art. 3 din Legea nr. 544/2001, asigurarea accesului la informatiile de interes public de catre autoritatile si institutiile publice se face din oficiu sau la cerere, prin intermediul compartimentului pentru relatii publice sau al persoanelor desemnate in acest scop.
Mai mult decat atat, conform art. 7 din Legea nr. 544/2001, autoritatile si institutiile publice au obligatia sa raspunda in scris la solicitarea informatiilor de interes public in termen de 10 zile sau, dupa caz, in cel mult 30 de zile de la inregistrarea solicitarii, in functie de dificultatea, complexitatea, volumul lucrarilor documentare si de urgenta solicitarii. Pe de alta parte, refuzul comunicarii informatiilor solicitate se motiveaza si se comunica in termen de 5 zile de la primirea petitiilor.
Adoptarea Legii nr. 544/2001 privind accesul la informatiile de interes public a reprezentat un pas important facut de tara noastra in cadrul reformei administrative, deoarece a contribuit, intr-o oarecare masura, la cresterea responsabilitatii institutiilor si autoritatilor publice fata de activitatile intreprinse.
Totusi, simpla existenta a acestei legi nu poate conduce la o schimbare semnificativa a sistemului administrativ din Romania. Pentru acest lucru e nevoie de un dublu efort: atat din partea administratiei, care trebuie sa respecte si sa puna in aplicare prevederile acestei legi, cat si din partea cetatenilor, care ar trebui sa cunoasca si sa utilizeze acest instrument democratic.
Articol de: Gabriela Lucia Neagu
Surse:
https://www.transparency.org.ro/
https://intelligence.sri.ro/drepturile-si-libertatile-informatiei/
http://legislatie.just.ro/Public/Acasa
http://www.cdep.ro/