In data de 19 Octombrie 2022, in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 1013 a fost publicata Legea nr. 283/2022 pentru modificarea si completarea Legii nr. 53/2006 – Codul muncii.
O prima interventie a legiuitorului a fost materializata in completarea articolului 2 din Legea 53/2006, care reglementeaza domeniul de aplicare al dispozitiilor cuprinse in Codul muncii, prin adaugarea unei noi litere, respectiv litera h), conform careia dispozitiile prevazute in Codul muncii urmeaza se se aplice si persoanelor angajate care presteaza munca in mod legal pentru un angajator cu sediul in Romania. Drept urmare, sub conditia legalitatii muncii prestate, dispozitiile Legii 53/2006 urmeaza sa guverneze, sub conditia legalitatii muncii prestate, si relatiile de munca existente intre cetateni straini care presteaza munca in afara teritoriului tarii pentru un angajator cu sediul in Romania.
In continuare, legiutorul a inteles sa aduca o modificare alineatului 7 al articolului 5, dand o noua definite victimizarii, in prezent aceasta fiind caracterizata ca fiind orice tratament advers venit ca reactie la o plangere sau sesizare a organelor competente, respectiv la o actiune in justitie cu privire la incalcarea drepturilor legale sau a principiului tratamentului egal si al nediscriminarii, iar pentru garantarea acestui principiu au fost introduse doua noi alineate, respectiv alineatele (4) si (5), prin intermediul carora legiutorul a inteles sa reglementeze expres protectia de care salariatii, reprezentantii acestora sau membrii de sindicat beneficiaza in cazul in care inainteaza angajatorului o plangere sau initiaza proceduri cu scopul de a asigura respectarea drepturilor de care beneficiaza in temeiul Legii 53/2006, urmand ca, in ipoteza in care un salariat se consideram victima unui tratament advers din partea angajatorului, acesta sa aiba posibilitatea sa se adreseze instantei de judecata solicitand restabilirea situatiei anterioare sau anularea situatiei create ca urmare a tratamentului advers precum si, sub rezerva dovedirii acestuia, despagubiri pentru prejudiciul astfel produs.
Urmatoarea schimbare adusa prin Legea nr. 283/2022 priveste modificarea articolului 17. Ca urmare a modificarilor aduse, litera b) specifica faptul ca, in ipoteza in care agajatul nu beneficiaza de un loc fix de munca, acesta are posibilitatea de a-si desfasura activitatea in locuri de munca diferite, precum si daca deplasarea pe care urmeaza sa o realizeze intre locurile de munca diferite este sau nu decontata de catre angajator, iar potrivit literei k), in cuprinsul contractului individual de munca trebuie sa se prevada salariul de baza, alte elemente constitutive ale veniturilor salariale, evidentiate separat, periodicitatea platii salariului cat si metoda de plata prin care acesta urmeaza sa fie platit. Nu in ultimul rand, potrivit literei l), in cuprinsul contractului individual de munca trebuie sa se regaseasca, durata normala a muncii, exprimata in ore/zi si/sau ore/saptamana, conditiile de efectuare si de compensare sau de plata a orelor suplimentare, precum si, daca este cazul, modalitatile de organizare a muncii in schimburi, iar potrivit literei n), durata si conditiile perioadei de proba, daca acestea exista.
In continuare, in cuprinsul alineatului 3 al articolului 17 au fost introduse doua noi litere, literele p) si q), care reglementeaza dreptul si conditiile privind formarea profesionala oferita de angajator cat si, de asemenea, suportarea de catre angajator a asigurarii medicale private, urmand ca, potrivit alineatului (4), elementele din informarea prevazuta la alineatul (3) trebuie sa se regaseasca si in continutul contactului individual de munca, exceptie facand mentiunile prevazute la literele m), o) si p).
O alta completare importanta o reprezinta dreptul angajatului de a solicita trecerea pe un post vacant care ii asigura conditii de munca mai favorabile in ipoteza in care si-a terminat perioada de proba si are o vechime de cel putin 6 luni la acelasi angajator, completare care se regaseste la litera m1) din cuprinsul alineatului 1 al articolului 39. In ipoteza in care angajatul solicita angajatorului sa beneficieze de dispozitiile articolului 39 alin. (1) litera m1), angajatorul este obligat sa ii comunice acestuia un raspuns motivat, in scris, in termen de 30 de zile de la primirea solicitarii salariatului.
In incheiere, mentionam faptul ca a fost introdus concediul de ingrijitor, dreptul salariatului de a absenta de la locul de munca in situatii neprevazute si, nu in ultimul rand, concediul paternal. Astfel cum este definit la articolul 1521 din Codul Muncii, concediul de ingrijitor reprezinta un drept al angajatului si o obligatie a angajatorului constand in acordarea catre angajat a unui concediu de ingrijitor in scopul oferirii de catre acesta din urma de ingrijire sau sprijin personal unei rude sau unei persoane cu care locuieste in aceeasi gospodarie si care are nevoie de ingrijire sau sprijin ca urmare a unei probleme medicale grave. Prin ruda, in sensul articolului 1521 se intelege fiul, fiica, mama, tatal sau sotul/sotia salariatului. Perioada pentru care se poate acorda concediul de ingrijitor este de 5 zile lucratoare intr-un an calendaristic si se acorda la cererea scrisa a angajatului, cu mentiunea ca prin legi speciale sau prin contractul colectiv de munca aplicabil se poate stabili o perioada mai mare decat cea de 5 zile. De asemenea, pe perioada in care salariatii beneficiaza de concediul de ingrijitor, acestia sunt asigurati, prin derogare de la prevederile articolului 224 alin. (4) din Legea 95/2006, in sistemul asigurarilor sociale de sanatate, fara plata contributiei.
In ceea ce priveste dreptul salariatului de a absenta de la locul de munca in situatii neprevazute, acest drept poate fi exercitat de catre angajat in situatia in care absentarea este determinata de o situatie de urgenta familiala cauzata de boala sau de accident si care fac indispensabila prezenta imediata a salariatului, cu mentiunea ca angajatul trebuie sa procedeze la informarea prealabila a angajatorului si, de asemenea, trebuie sa recupereze perioada de absentare pana la acoperirea integrala a duratei normale de lucru conform programului acestuia, stabilind de comun acord cu angajatorul modalitarea de recuperare a acestei perioade. Referitor la perioada pentru care salariatul poate absenta de la locul de munca in situatii neprevazute, aceasta nu poate avea o durata mai mare de 10 zile lucratoare intr-un an calendaristic.
Referitor la concediul paternal, acesta este definit ca fiind concediul acordat tatalui copilului nou-nascut cu respectarea conditiilor impuse de Legea concediului paternal nr. 210/1999. Concediul paternal se acorda la cererea scrisa a salariatului, iar acordarea acestuia nu este conditionata de perioada de activitate prestata de salariat sau de vechimea acestuia in munca.
In privinta Regulamentului intern, conform modificarilor aduse prin Legea 283/2022, acesta trebuie sa cuprinda in mod obligatoriu regulile privitoare la preaviz, cat si informatii cu privire la politica generala de formare a salariatilor, daca aceasta exista. Mai mult decat atat, a fost introdusa obligatia angajatorului de a aduce la cunostinta fiecarui salariat cuprinsul regulamentului intern, in prima zi de lucru, urmand ca regulamentul sa isi produca efectele fata de salariat de la momentul aducerii la cunostinta, cat si obligatia angajatorului de a face dovada indeplinirii acestei dispozitii. Aducerea la cunostinta salariatilor a prevederilor regulamentului intern se poate realiza pe suport de hartie sau in format electronic, sub conditia ca, in cel din urma caz, documentul sa fie accesibil salariatului si sa poata fi stocat si printat de catre acesta din urma.
Ca urmare a acestor modificari, angajatorii sunt obligati sa procedeze la adaptarea contractelor de munca aflate in curs de executare, iar in ceea ce priveste contractele individuale de munca pe care acestia urmeaza sa le incheie cu viitorii salariati, acestea trebuie sa contina inca de la momentul incheierii lor toate modificarile aduse Codului Muncii prin Legea 283/2022, in caz contrar, angajatorii riscand aplicarea unor amenzi contraventionale.