octombrie 3, 2024 rcplegal 0 Comments

Comunicarea comerciala trebuie sa respecte un set de reguli etice, indiferent de canalul sau mediul prin care circula mesajele catre public. Acestea au fost editate pentru a asigura o comunicare corecta, cinstita si decenta in respectul legii si al principiilor de practica in publicitate si comunicarea comerciala.  

Comunicarea comerciala este publicitatea sau alta modalitate de transmitere de informatii utilizata de anuntator cu scopul de a informa sau a influenta comportamentul consumatorului, indiferent de mediul de difuzare si tehnicile de promovare folosite, inclusiv promotiile, sponsorizarile, vanzarile directe si prezentarea la punctul de desfacere.

Statul a reglementat regulile obligatoriu de respectat prin autoritatea centrala cu atribuţii in domeniul protectiei consumatorilor, avand drept obiective:

a) protectia consumatorilor impotriva riscului de a achizitiona un produs sau de a li se presta un serviciu care ar putea sa le prejudicieze viata, sanatatea sau securitatea ori sa le afecteze drepturile si interesele legitime;

b) promovarea si protectia intereselor economice ale consumatorilor;

c) accesul consumatorilor la informatii complete, corecte si precise asupra caracteristicilor esentiale ale produselor si serviciilor, astfel incat decizia pe care o adopta in legatura cu acestea sa corespunda cat mai bine nevoilor lor;

d) educarea consumatorilor;

h) prevenirea si combaterea, prin toate mijloacele, a practicilor comerciale abuzive si a prestarii serviciilor, inclusiv a celor financiare care pot afecta interesele economice ale consumatorilor.

Operatorii economici sunt obligati sa puna pe piata numai produse sau servicii sigure, care corespund caracteristicilor prescrise sau declarate, sa se comporte in mod corect in relatiile cu consumatorii si sa nu foloseasca practici comerciale abuzive.

In mod corelativ, consumatorii au dreptul:

a) de a fi protejati impotriva riscului de a achizitiona un produs sau de a li se presta un serviciu care ar putea sa le prejudicieze viata, sanatatea sau securitatea ori sa le aduca atingere drepturilor si intereselor legitime;

b) de a fi informati complet, corect si precis, asupra caracteristicilor esentiale ale produselor si serviciilor, astfel incat decizia pe care o adopta in legatura cu acestea sa corespunda cat mai bine nevoilor lor, precum si de a fi educati in calitatea lor de consumatori;

c) de a avea acces la piete care le asigura o gama variata de produse si servicii de calitate;

d) de a fi despagubiti in mod real si corespunzator pentru pagubele generate de calitatea necorespunzatoare a produselor si serviciilor, folosind in acest scop mijloace prevazute de lege;

e) de a se organiza in asociaţii ale consumatorilor, in scopul apararii drepturilor si intereselor lor;

Consumatorii au dreptul de a fi informati, in mod complet, corect si precis, asupra caracteristicilor esentiale ale produselor si serviciilor, inclusiv a serviciilor financiare oferite de catre operatorii economici, astfel incat sa aiba posibilitatea de a face o alegere rationala intre produsele si serviciile oferite, in conformitate cu interesele lor economice si de alta natura si sa fie in masura sa le utilizeze, potrivit destinatiei acestora, in deplina siguranta si securitate.

In acest sens, etichetarea produselor joaca un rol esential. Scopul etichetarii este de a oferi consumatorilor informatiile necesare, suficiente, verificabile si usor de comparat, astfel incat sa permita acestora sa aleaga acel produs care corespunde exigentelor lor din punct de vedere al nevoilor si posibilitatilor lor financiare, precum si de a cunoaste eventualele riscuri la care ar putea fi supusi.

Consiliul Roman pentru Publicitate (RAC) a elaborat ultima varianta a Codului de Practica in Comunicarea Comerciala in cadrul Adunarii Generale din 16 aprilie 2021.

Ca ghid de baza in domeniul publicitatii, acesta dispune:

a) Publicitatea trebuie sa fie decenta, corecta si sa fie elaborata in spiritul responsabilitatii sociale.

b) Se interzice publicitatea care: este inselatoare; este subliminala; prejudiciaza respectul pentru demnitatea umana si morala publica; include discriminari bazate pe rasa, sex, limba, origine, origine sociala, identitate etnica sau nationalitate; atenteaza la convingerile religioase sau politice; aduce prejudicii imaginii, onoarei, demnitatii si vietii particulare a persoanelor; exploateaza superstitiile, credulitatea sau frica persoanelor; prejudiciaza securitatea persoanelor sau incita la violenta; incurajeaza un comportament care prejudiciaza mediul inconjurator; favorizeaza comercializarea unor bunuri sau servicii, care sunt produse ori distribuite contrar prevederilor legale.

In mod specific, in ceea ce priveste produsele cosmetice, regasim atat in anexa codului RAC, cat si in legislatia europeana, criterii comune ale declaratiilor utilizate in comunicarea comerciala.

Anexa Regulamentului (UE) nr 655/2013 seteaza un cadru ferm prin dispozitii ca:

1. Nu sunt permise declaratiile care transmit ideea ca un produs prezinta un beneficiu specific, in situatia in care acest beneficiu nu reprezinta decat simpla conformitate cu cerintele minime prevazute in mod legal.

2. Declaratiile nu pot mentiona prezenta unui ingredient care in realitate nu exista in acel produs.

3. Declaratiile referitoare la proprietatile unui anumit ingredient nu trebuie sa sugereze ca produsul finit prezinta aceleasi proprietati, daca nu este cazul.

4. Comunicarile cu caracter comercial nu trebuie sa sugereze ca opiniile exprimate reprezinta declaratii verificate, cu exceptia cazului in care respectivele opinii se sprijina pe dovezi verificabile.

5. Declaratiile referitoare la produsele cosmetice, explicite sau implicite, trebuie sustinute de elemente probatorii adecvate si verificabile, indiferent de tipul acestora; 

6. In cazul in care drept dovezi sunt utilizate studii, acestea trebuie sa fie relevante pentru produs si pentru beneficiul declarat, trebuie sa urmeze metode bine concepute si bine puse in practica (valabile, fiabile si reproductibile) si trebuie sa respecte considerente etice.

7. Prezentarea performantelor unui produs nu trebuie sa depaseasca elementele probatorii disponibile.

8. Declaratiile nu trebuie sa atribuie produsului in cauza caracteristici specifice (adica unice) daca produse similare poseda aceleasi caracteristici.

9. Declaratiile referitoare la produsele cosmetice trebuie sa fie obiective, sa nu denigreze concurenta si nici ingredientele utilizate in mod legal.

10. Comunicarile cu caracter comercial trebuie sa ia in considerare capacitatea publicului tinta (populatia din statele membre in cauza sau anumite categorii de persoane, precum utilizatorii finali de un anumit sex sau varsta) de a intelege aceste informatii. Comunicarile cu caracter comercial trebuie sa fie clare, precise, pertinente si usor de inteles de catre publicul tinta.

Verificarile din teren efectuate de autoritati si amezile aplicate sporadic ajuta mediul sa fie unul cat mai curat posibil, insa tine de fiecare consumator in parte sa se educe, sa citeasca etichetele, sa inteleaga ingredientele, sa compare produse, sa citeasca feedback-uri ale altor consumatori, sa verifice credibilitatea site-urilor de unde aleg sa comande produse, sa nu creada in remedii miraculoase si efecte “over night”. 

Autor: Av. Lavinia Rusu

Leave a Reply:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *