In cazul in care un angajat sau fost angajat se confrunta cu nereguli la locul de munca, acesta are dreptul de a sesiza Inspectoratul Teritorial de Munca (ITM). Aceasta institutie are rolul de a verifica respectarea legislatiei muncii si de a sanctiona abaterile constatate.
Depunerea unei plangeri sau petitii la ITM poate fi o cale eficienta pentru solutionarea problemelor legate de contractul individual de munca, conditiile de munca, sanatatea si securitatea in munca sau neplata drepturilor salariale.
1. Printre cele mai frecvente situatii care pot face obiectul unei plangeri se numara:
- nerespectarea prevederilor contractului individual de munca: neacordarea drepturilor salariale la timp si integral, neplata orelor suplimentare, modificarea unilaterala a clauzelor contractuale (functie, loc de munca, salariu) fara respectarea procedurii legale, nerespectarea timpului de munca si de odihna (concediu de odihna, repaus saptamanal).
- munca nedeclarata: prestarea unei activitati fara a avea incheiat un contract individual de munca in forma scrisa si inregistrat in Registrul General de Evidenta a Salariatilor sau cu un contract de munca cu timp partial, desi in realitate se lucreaza cu norma intreaga.
- conditii de munca necorespunzatoare: nerespectarea normelor de sanatate si securitate in munca, lipsa echipamentului individual de protectie, expunerea la noxe sau riscuri neevaluate si neprevenite.
- discriminare la locul de munca: orice forma de discriminare pe criterii de sex, varsta, etnie, religie, orientare sexuala etc.
- hartuire la locul de munca: hartuirea morala sau sexuala.
- neacordarea indemnizatiilor: indemnizatia de concediu medical, indemnizatia pentru cresterea copilului, indemnizatia privind detasarea etc.
2. Procedura de depunere a unei plangeri la ITM este destul de simpla si poate fi realizata prin mai multe modalitati:
a. Plangerea poate fi trimisa prin posta, cu confirmare de primire, la adresa ITM-ului competent teritorial.
b. Plangerea se poate transmite si prin e-mail intrucat majoritatea inspectoratelor teritoriale de munca accepta si plangerile transmise in format electronic, la adresele de e-mail oficiale disponibile pe site-urile acestora.
c. Online, printr-un formular pentru petitii si sesizari pe care-l poti completa pe site-ul Inspectiei Muncii: https://www.inspectiamuncii.ro/petitii-si-sesizari
Pentru ca plangerea sa fie luata in considerare si solutionata eficient, aceasta trebuie sa contina anumite elemente esentiale, precum datele de identificare: numele si prenumele complet, adresa de domiciliu/resedinta, numarul de telefon si, optional, adresa de e-mail, datele de identificare ale angajatorului reclamat, descrierea detaliata a faptelor reclamate, mentionand date concrete (perioade, sume, nume de persoane implicate, daca este cazul) si specificarea a ce anume se solicita de la ITM.
3. Atributiile inspectorilor si ce anume verifica:
a) controlul aplicarii prevederilor legale, generale si speciale, in domeniile relatiilor de munca, securitatii si sanatatii in munca si supravegherii pietei;
b) controleaza stabilirea si acordarea drepturilor cuvenite salariatilor ce decurg din lege, din contractul colectiv de munca aplicabil si din contractele individuale de munca;
c) controleaza aplicarea masurilor de respectare a egalitatii de sanse si de tratament intre femei si barbati;
d) asigura la nivel national evidenta muncii prestate in baza contractelor individuale de munca, prin registrul general de evidenta al salariatilor, precum si evidenta zilierilor si a beneficiarilor prestatiilor acestora;
e) controleaza folosirea fortei de munca, in scopul identificarii cazurilor de munca nedeclarata;
f) primeste si transmite in sistem informatic, prin inspectoratele teritoriale de munca, datele depuse de angajatori si beneficiari referitoare la salariati si la zilieri;
g) asigura inregistrarea contractelor colective de munca la nivel de unitati si verifica prevederile acestora, potrivit procedurii aprobate de inspectorul general de stat, si conciliaza conflictele de munca declansate la nivelul unitatilor;
h) controleaza, in cadrul raportului juridic de munca intemeiat pe un contract individual de munca, respectarea reglementarilor legale cu privire la stabilirea si garantarea in plata a salariului de baza minim brut, prevazut prin act normativ sau prin contractul colectiv de munca aplicabil;
i) controleaza, in cadrul raportului juridic de munca neintemeiat pe un contract individual de munca, respectarea reglementarilor legale cu privire la stabilirea si garantarea in plata a salariului de baza/remuneratiei prevazute prin act normativ sau prin contractul colectiv/acordul de munca aplicabil.
Dupa inregistrarea plangerii, conform Ordonantei nr. 27/2002, ITM are obligatia legala de a o analiza si de a comunica un raspuns in termenul legal, care este de 30 de zile de la data inregistrarii. In situatia in care aspectele sesizate prin plangere necesita o informare si o cercetare mai amanuntita, ITM poate prelungi termenul cu cel mult 15 zile.
In urma plangerii/petitiei, inspectorii ITM pot efectua un control la sediul angajatorului reclamat. In functie de constatari, acestia pot dispune masuri de remediere a neregulilor si pot aplica sanctiuni contraventionale.
Este important de retinut ca ITM nu solutioneaza litigii de munca, acestea sunt de competenta instantelor judecatoresti, ci verifica respectarea legislatiei muncii si ia masuri administrative. Totusi, constatarile ITM pot constitui probe importante intr-un eventual proces in instanta.
Autor: Av. Felicia Cioflan

